When art meets copy
27 februari 2021FEEST VANDAAG VOOR ALLE LIEVE LUIZEN OP DEZE WERELD!
3 maart 2021Post slim op social media met deze 2 tips!
In het straatbeeld zijn smartphones niet meer weg te denken. Veel van je klanten zijn daardoor online te vinden. Dat weet je wel, maar er echt iets mee doen, doe je niet. Want op welke tijdstippen en op welke kanalen zijn mensen nu écht actief? En is het slim om hier op in te spelen of hoef je hier geen rekening mee te houden? Ik leg het je graag even uit. Per kanaal, want elk kanaal heeft zo zijn eigen do’s and dont’s 😉
Met meer dan 10,4 miljoen(!) Nederlandse Facebookgebruikers is ook jouw ideale klant hier zeker te vinden. Maar om jouw ideale klant te bereiken, moet je wel eerst weten wie jouw ideale klant is. Facebook houdt voor jou bij wanneer jouw doelgroep online is.
- Ga naar je bedrijfspagina.
- Klik op Statistieken.
- Kies de optie Berichten (of Posts als je Facebook ingesteld is op Engels).
- En kijk hier zie je wanneer jouw ideale klant online is. Handig om te weten? Jazeker, want je weet zo precies op welke dag en welk tijdstip jouw volgers online zijn. Bericht posten? Doe het op het drukst bezochte uur van jouw pagina. Zo bereik je zeker weten de meeste mensen.
Afhankelijk van je product of dienst kun je natuurlijk ook Instagram inzetten voor jouw bedrijf. Houd daarbij in je achterhoofd dat Instagram een platform is waar je voornamelijk visueel zichtbaar moet zijn. Je maakt content aan de hand van zowel foto’s als video’s.
Net als bij Facebook (eigenlijk net als bij Instagram, want Instagram had deze functie eerder) kun je berichten toevoegen aan je tijdlijn en aan je stories. Stories of verhalen zijn berichten die maximaal 24 uur zichtbaar zijn en worden getoond aan al je volgers. Voor het plaatsen van stories hoef je dus geen rekening te houden met het tijdstip waarop je je bericht post. Stories draaien juist om spontaniteit. Voor het plaatsen van een bericht op je tijdlijn van Instagram, kun je wel rekening houden met het meest ideale tijdstip. Ook deze gegevens houdt Instagram weer mooi voor je bij als je een bedrijfspagina hebt op Instagram. Je vind die statistieken als volgt:
- Ga naar je profiel.
- Klik op statistieken.
- Klik op totaal aantal volgers.
Hier staan de statistieken van jouw volgers onder elkaar uit gespecificeerd. Naast de woonplek, leeftijd en het geslacht, vind je hier ook de tijdstippen waarop jouw volgers het meest actief zijn. Je ziet in een oogopslag de dag van de week en het tijdstip op die dag dat je volgers actief zijn. In bovenstaand voorbeeld is dat op de maandag om 18.00 uur.
En nu?
En als je dan gaat posten, wat kun je dan het beste plaatsen? Als ondernemer moet je aan zoveel dingen denken, dat je creativiteit er soms bij inschiet. Daarom schreef ik een gratis e-book met 5 tips voor killer content voor Facebook. Benieuwd naar de tips? Download je e-book dan snel hier!