Het loopt als een trein. Spring jij erop?
1 maart 2023Heb jij dat ook weleens?
30 november 2023Even opzoeken…
5 tips om je te concentreren op je werk
Ken je dat? Je moet alleen maar even een factuur sturen, een laatste e-mail tikken of even opzoeken waar de dichtsbijzijnde supermarkt is. Voor je het weet is het drie uur later. Je hebt niets verstuurd en geen boodschappen gedaan, maar wel 34 nieuwe weetjes in je hoofd. Ik ben vast niet de enige die hier last van heeft. Of wel? Even opz- Nee!
Herkenbaar? Scroll jij ook uren door een Instagramfeed die je al drie keer gezien hebt? Grijp je om de haverklap naar je trillende telefoon? Zo krijg je dat verslag, die e-mail of die planning natuurlijk nooit af. Dan kun je wel wat tips gebruiken. Niet wetenschappelijk onderlegd, maar dit is hoe ik mijn deadlines haal.
1. Zorg goed voor jezelf. Het is een open deur, maar zeker in drukke periodes neig je misschien naar een nachtje doorwerken. Zorg dat je voldoende slaapt, want dat helpt je concentratie. Neem ook tussendoor rustmomentjes. Even naar de koffieautomaat lopen of een blokje om in de pauze, is een welkome afwisseling (denk aan je stappenteller!). Staar eens wat vaker uit het raam in plaats van naar je laptopscherm. Even dagdromen geeft je vaak de beste ideeën.
2. Prioriteren kun je leren. Word je ook blij als iets af is? Maak lijstjes van de dingen die je nog moet doen. Dan kun je lekker afvinken wat je hebt afgerond. Zelf gebruik ik Trello hiervoor, maar op internet vind je zo veel mogelijkheden, dat je vast een app vindt die bij jou past. Een papieren lijstje mag natuurlijk ook. Begin met de taak die als eerste af moet. Maar lukt die even niet, blijf er dan niet bij hangen. Je kunt gerust eerst werken aan iets wat minder belangrijk is, als je daar wel inspiratie voor hebt.
3. Zet je telefoon, e-mailnotificaties en social media op stil. Ieder biepje of pop-upje is een uitnodiging om op je telefoon te kijken, een mail tóch te lezen of een half uur op Facebook te scrollen. Als je de geluiden en notificaties uitzet, is die uitnodiging er simpelweg niet. Soms zet ik zelfs mijn internet helemaal uit. Dan maak ik een lijstje van de dingen die ik moet opzoeken. Als de eerste opzet klaar is, zoek ik alles in één keer op. Efficiënt!
4. Plan je werk in blokjes en geef jezelf een beloning. Als die eerste opzet klaar is, mag ik een kopje thee. Als ik alles heb opgezocht (zonder afleiding!), mag ik mijn appjes lezen. Het klinkt heel schools, maar het werkt wél. Als je kleine redenen bedenkt waarom het belangrijk is dat je iets afmaakt, geef je jezelf een direct en snel doel. En wie houdt er nou niet van resultaten? Het geeft je bovendien het vertrouwen om door te gaan.
5. Doe dingen die je leuk vindt. Deze vind ik misschien wel de belangrijkste. We zijn niet allemaal goed in hetzelfde en we vinden ook niet alles even leuk. Ik heb bijvoorbeeld een hekel aan boekhouden. Dus dat besteed ik uit. Dan kan ik me bezighouden met datgene waardoor ik de tijd vergeet, ik mijn kopje koffie koud laat worden, niet denk aan de zon die buiten schijnt. Dat waar ik echt blij van word. Als je in die flow zit, krijg je je werk altijd af.
Zijn er dingen die jij wilt uitbesteden? Neem contact op om te bespreken wat ik jou uit handen kan nemen. Zo kun jij je aandacht richten op wat jíj leuk vindt.