De week van de fiets
1 april 2022Een dag met een zwart en gouden randje…
13 oktober 20226 Schrijftips voor een aantrekkelijke teksten
Hoe vaak schrijf jij een tekst? Misschien wel meer dan je nu denkt. Al is het maar even die e-mail aan een collega.
Belangrijk: Hoe schrijf je dan een goede tekst? Ik help je graag op weg.
Tip 1. Wat is het doel van jouw tekst?
Wat wil je bereiken met je tekst? Is het een puur informatieve tekst of wil je jouw lezers tot actie aanzetten? Bepaal je hoofddoel en beperk je ook tot dat doel; extra informatie zorgt er alleen maar voor vertroebeling van je boodschap.
Tip 2. Weet voor wie je schrijft
Dit onderdeel wordt vaak onderschat. Wat ik veel zie gebeuren, is dat de tekst wordt ingezet voor diverse communicatie uitingen. Terwijl de doelgroepen niet identiek zijn. Kijk dan ook goed naar je doelgroep: voor wie is je tekst bestemd en heeft je lezer wel of geen voorkennis? Weet je bijvoorbeeld niet zeker of jouw doelgroep bepaalde vaktermen of afkortingen begrijpt, laat deze dan achterwege! Vraag je ook af wat je lezer verwacht. Leef je in en ontdek de behoefte van de doelgroep. Dit vormt de basis voor de tekst die je schrijft.
Tip 3. Schrijven is schrappen
Het is een kunst om je boodschap met zo min mogelijk woorden over te brengen. Maar dat is wel de essentie van schrijven. ‘Schrijven is schrappen’ wordt ook wel gezegd. Dus schrijf je basistekst en loop deze dan nog eens na. Dan schrap je alles wat niet per se nodig is. Niet makkelijk, maar het principe van ‘kill your darlings’ is wel belangrijk om een pakkende tekst te creëren Doe dat nóg een keer en je houdt de kern van je verhaal over. Maak daarnaast gebruik van korte, actieve zinnen.
Dus niet: ‘U wordt door ons binnen twee dagen teruggebeld.
En wel: ‘Wij bellen u binnen twee dagen terug’.
Tip 4. Bied structuur
Grote lappen tekst nodigen niet uit tot lezen. Ook scannen we teksten meer dan ooit. En gaan we deze pas lezen als we getriggerd worden door iets wat onze aandacht trekt. Voorkom dus dat je lezers al voortijdig afhaken door de tekst structuur te geven.
Dit doe je met:
- duidelijke titels, koppen en subkoppen;
- witregels tussen alinea’s;
- leestekens;
- opsommingstekens;
- variatie in lettergrootte;
- visuele elementen zoals onderstrepen en dikgedrukte of cursieve tekst;
- variatie in kleur.
Maak hierin bewuste keuzes. Het gaat nog steeds vooral om de inhoud: de structuur van je tekst is hierin slechts ondersteunend. Onnodig of teveel gebruik van kleuren en verschillende visuele elementen maken het geheel juist weer rommelig.
Tip 5. Ander medium is andere tekst
Schrijven voor het web vraagt een andere benadering dan schrijven voor bijvoorbeeld een brochure. Online worden teksten meer gescand dan gelezen. Voor digitale teksten is structuur daardoor nóg meer van belang. Die structuur is online ook een tool om ook de vindbaarheid via zoekmachines positief te beïnvloeden.
Tip 6. Vermijd fouten
Niks is zo vervelend als je een sterke tekst hebt geschreven en deze niet serieus wordt genomen door de aanwezigheid van taalfouten. Een bekend verhaal is die van de d’s en t’s. Het lijkt wel of deze regels steeds meer beginnen te vervagen overigens. Ik zie steeds meer tekstfouten in communicatie uitingen. Pas geleden zelfs op een Interbest reclamebord langs de snelweg. Geen tekstfouten dus. Een open deur natuurlijk, maar er is niks vervelender dan dat je dit terug hoort via een lezer. Of dat je net duizend folders hebt laten drukken en deze direct de papierbak in kunnen. Kijk de tekst dus goed na en maak gebruik van de spellingscontrole. Soms heb je al zó vaak naar een tekst gekeken dat je het gewoon niet meer ziet. Dat noemen we in schrijversland de zogenoemde blind spot. Laat in dat geval iemand anders de tekst meelezen. Iemand die met een frisse blik kijkt ziet dit vaak wel.
Ook een pakkende tekst nodig? Of het nu gaat om nieuwe teksten of het herschrijven van bestaande teksten; ik help je graag.